Å, 24 juni 2003

Op de Lofoten, in de zon, bij de jeugdherberg. Het is nu bijna 9 uur en het is al aardig warm. Dat belooft wat voor vandaag! Zometeen neem ik de veerboot van Moskenes (hier zon 5 km vandaan) naar Bodø. De tocht duurt zon 3,5 uur en dan is het best lekker om buiten te kunnen zitten in het zonnetje.

Gisteren ben ik uit Bø vertrokken. Raar en niet leuk. Het betekent dat het gewone leven binnenkort weer voor de deur staat, en daar heb ik (natuurlijk) geen zin in. Het was een zalige periode en ik heb gezegd dat ik misschien in februari weer kom. De school zou dan wat gestructureerde zijn dan nu. Ben benieuwd.

Gisternacht heb ik met Rønnaug nog gewandeld. Tegenover haar huis ligt Svinøya, een klein eilandje, waar je met eb naar toe kunt wandelen. Omdat het s nachts pas eb was, besloten we het om 1 uur s nachts nog even te gaan doen. Uiteindelijk zijn we maar halverwege gekomen. Het werd niet echt goed eb, dus op een gegeven moment ging het water over onze laarzen heen. Toen was het minder leuk want het water was erg koud. Maar toch een belevenis om s nachts, als het nog hartstikke licht is een wandeling te maken.

Gisteren had ik ermee gerekend dat ik om 14.00 uur de veerboot van Melbu naar Fiskebøl zou nemen. Ik kwam vrij vroeg bij de boot aan, en toen lag er zowaar al een veerboot en ik kon zo mee. Bleek dat ze in de zomerperiode wat vaker varen. Dat was dus mooi meegenomen. Het weer was prachtig; blauwe lucht en lekker warm. Dat is gelukkig de hele dag zo gebleven. Het eerste stuk van de route had ik al een keer op een dagtocht gedaan. Ik had met mezelf afgesproken dat ik nu niet meer mocht stoppen om fotos te maken anders zou ik nooit in Å aankomen. Helemaal gelukt is het niet; alles zag er weer zo anders en weer zo mooi uit! Toch weer ander licht dan de vorige keer.

De vorige keer heb ik een groot deel van de E10 gereden. Nu ben ik op een gegeven moment afgeslagen en heb R815 genomen. Die gaat als het ware onderlangs. Deze weg is smaller en kronkeliger dan de E10, maar ook erg mooi. Kleine vissersdorpjes met mooie oude houten huizen. Ik ben even gestopt in Stamsund. Aardig, maar niet om een hele dag door te brengen.

Onderweg zag ik regelmatig ineens weer een zandstrandje. Je verwacht het eigenlijk helemaal niet. Veel rotsen, stenen en bergen, en dan ineens zon zandstrand. Heel mooi.

Wat minder mooi is zijn al die toeristen (ja, ik ben er zelf ook 1, ik weet het). Ladingen campers! En dan voornamelijk Duitsers. Die campers zijn erg breed en het is soms moeilijk ze te passeren. Hier in Å is een parkeerplaats aan het eind van het plaatsje. Gisteravond stonden daar 20 campers. Gezellig met zn allen!

Op weg naar Å ben ik ook nog gestopt (ik ben wel veel vaker gestopt hoor om fotos te nemen, maar ik bedoel hier echt gestopt) in Nusfjord. Dit is een klein oud vissersplaatsje dat op de erfgoedlijst van Unesco staat. Veel wordt er niet meer aan visserij gedaan, het is nu voornamelijk een toeristenplaatsje waar je in rorbuer, vissershuisjes, kunt overnachten. Wel een mooi plaatsje zo tussen de bergen ingeklemd. Heel imposant.

Å is ook een oud vissersplaatsje. Een deel van het oude dorpje is een soort openluchtmuseum geworden. In de grote oude huizen zijn de kamers van de jeugdherberg gevestigd verder zijn de rorbuer in gebruik als hut. Ik slaap op dit moment in bestefars hus, het huis van opa. Een oud houten huis, met houten vloeren, houten muren. Prachtig! Alleen jammer dat er niet zoveel aan onderhoud wordt gedaan. Het mag wel eens wat beter opgeknapt worden. Maar toch hartstikke leuk om hier te overnachten. Verder kun je in het openluchtmuseum een kijkje nemen in de trandamperi, een huisje waar vroeger levertraan gekookt werd.

Verder is er hier in Å het tørrfiskmuseum, het museum van de gedroogde vis. Ik had daar graag een kijkje willen nemen, maar het is helaas pas om 11 uur open. En dan hoop ik toch al op de boot te zitten.

Een hartstikke leuk plaatsje dat Å, bijna op het uiterste puntje van de Lofoten. Erg gezellig en knus. De weg erheen vanaf Moskenes is erg smal en kronkelig. Je mag er 80 km/u rijden, maar dat haal je van geen meter. Je moet erg oppassen als je tegenliggers tegenkomt. Soms doodeng, zeker als het een camper of auto met caravan is.

Gisteravond heb ik een wandeling gemaakt door het dorpje en langs het water. Vanaf Å kun je twee eilandjes zien liggen: Værøy en Røst. Je kunt daar met een boot heen om onder andere vogels te bekijken.

Toen ik langs de kust liep zag ik overal in het dorp, en in het dorp verder op rookpluimen omhoog stijgen. Van de kampvuren. Gisteren was het namelijk Sankthans: de dag dat de langste dag gevierd wordt. Waarom dat 23 juni is en niet 21 juni is mij absoluut onduidelijk. Het wordt door de meeste mensen gevierd bij het kampvuur. Veel drinken en veel vlees grillen.

Het was gisteren wel erg raar. Omdat Å achter hoge bergen ligt, lag het plaatsje in de schaduw. Ik moest er eigenlijk aan wennen omdat ik in Bø zo gewend was overal de zon te zien en in de zon te kunnen zitten. Ben ook weer benieuwd hoe het is als het ‘s nachts weer donker wordt.

Nou, over mijn belevenissen tijdens mijn tocht naar het zuiden vertel ik in een volgende nieuwsbrief.